O referendum konstytucyjnym. Dlaczego potrzebujemy nowej ustawy zasadniczej?

Przedstawiam swój głos w sprawie zmiany konstytucji i w sprawie referendum konstytucyjnego. Nie będą to żadne prawdy objawione prawnika-konstytucjonalisty tylko zdanie przedsiębiorcy, osoby myślącej zdroworozsądkowo... Więcej »

Wojna przeciw bogactwu

Jedną z mało zbadanych tajemnic historii jest wrogość społeczeństwa do swych największych dobroczyńców, do producentów bogactwa. Na każdym kontynencie i w każdej epoce ludzie, którzy górowali nad innymi... Więcej »

Jak długą żyją imperia i dlaczego upadają

O historii mówi się często, że jest nauczycielką życia. Ale jest również powiedzenie, że historia uczy, że jeszcze nikogo niczego nie nauczyła. Zapewne tej drugiej maksymy trzymają się ci wszyscy, którzy... Więcej »

Jednostka a społeczeństwo

Niedawno temu pewien mój przyjaciel, który z natury jest filozofem, podzielił się ze mną swoją refleksją: "Historia Stanów to historia walki między jednostką a całym społeczeństwem". Kilka dni... Więcej »

Jak pokonać marksizm?

Dobra zmiana dla Polski powinna przede wszystkim oznaczać całkowite wyrugowanie z mentalności naszego narodu wciąż obfitych złogów marksizmu. Więcej »

Jednym z największych błędów jest sądzenie programów politycznych i rządowych na podstawie ich zamiarów, a nie rezultatów
Milton Friedman

Tylko kapitalizm!

Jarek Mirowski w liście z 26 stycznia 2004 roku zadaje, jak sam mówi, "krótkie i nieskomplikowane" pytanie: "czy prawo do spokojnego życia, bez szaleństwa codziennej pogoni za pieniądzem, prawo do ochrony życia i zdrowia to utrata sensu życia? Czy nie jest właśnie tak, iż to jednostka która czuje się >zabezpieczona<, ma czas i możność na poszukiwanie tegoż sensu?"

Pytanie nie jest oczywiście ani krótkie ani nieskomplikowane. No, ale jak ktoś podchodzi do tematu tak nieskomplikowanie, to skutki tego są fatalne. Otóż spróbujmy skomplikować nieco sytuację i odnieść się do problemu na nieco wyższym intelektualnie poziomie.

Jarek Mirowski miesza rożnego rodzaju pojęcia filozoficzne w jednym zdaniu, nie próbując w ogóle uzasadnić swojej postawy. Istnieją tylko trzy podstawowe prawa INDYWIDUALNEGO człowieka: prawo do życia, wolności, i do poszukiwania własnego szczęścia. Każde działanie, które narusza jedno z tych praw jest niemoralne i wymaga potępienia i zwalczania. Jedynym sprawiedliwym współdziałaniem ludzi na ziemi jest handel, czyli wymiana wartości pomiędzy ludźmi na zasadzie dobrowolnej, bez przymusu.

Cóż to takiego jest "prawo do spokojnego życia"? Wszystko jest dobrze jeśli to oznacza, ze nikt nie może nikogo zabić, zabrać w niewolę, czy przeszkadzać innemu w poszukiwaniu szczęścia za pomocą oszustwa, zdrady, czy defraudacji. Nie oznacza to na pewno zapewnienia spokojnego życia komuś za pomocą państwowych pieniędzy. Oznaczałoby to zabieranie jednym a dawanie drugim, co byłoby w sprzeczności z wyżej wymienionymi prawami człowieka.

Prawo do ochrony życia to oczywiście jedno z wymienionych wcześniej. Natomiast prawo do ochrony zdrowia to oksymoron, który nie istnieje. Ponieważ ochrona zdrowia to wytwór czyjejś pracy, oznaczałoby to, że człowiek ma prawo zmusić kogoś innego do pracy dla niego. To oczywiście byłoby pogwałceniem prawa do wolności, które natychmiastowo implikuje prawo do wyniku swojej pracy. (Dlatego również skandalicznym i bestialskim dokumentem jest zarówno Karta Praw Człowieka ONZ jak i obecna Konstytucja Rzeczypospolitej). Nie chodzi tu o utratę sensu życia, tylko o utratę praw człowieka, które niemiłosiernie są gwałcone przez tysiąclecia przez niemalże wszystkie społeczeństwa w historii ludzkości. Jednostka jest "zabezpieczona" wtedy kiedy państwo chroni jej praw. Czyli jedynym moralnym obowiązkiem państwa jest ochrona praw indywidualnego człowieka. Dzieje się to tylko przez ustanowienie armii do ochrony przed wrogiem z zewnątrz, policji do ochrony przed bandytą, i sądownictwa do rozstrzygania spornych kwestii. W takiej sytuacji powszechnej wolności każdy szuka własnego sensu i celu w życiu, bez zmuszania innego człowieka do zapewnienia tegoż.

Kapitalizm to jedyny ustrój, który zapewnia ochronę praw indywidualnego człowieka. Dlatego kapitalizm, niezależnie czy byłby on bardziej czy mniej efektywny od innych systemów, jest jedynym moralnym systemem jaki człowiek kiedykolwiek wymyślił. Tylko jeden raz w historii świata kapitalizm został wprowadzony w życie: w Stanach Zjednoczonych. Rezultatem tego jest nie tylko najbardziej sprawiedliwe społeczeństwo na świecie, ale i najprężniejsza gospodarka w historii ludzkości.

 

John Schipooll
Kansas City, Kansas, USA
(1 marca 2004)
Data dodania: 2011-01-01 00:25:00
Artykul przeczytano 1576 razy
 
Artykuł skomentowano 1 razy
Dodaj komentarz
An intelligent answer - no BS - which makes a pleasant caghne
Dodano: 2013-04-14 13:06:01
Dodał: ~sysfXVKCbOd
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Operator serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.